Agneta Östlund

Agneta Östlund

Grafik, Måleri, Foto, Resor, Grafikkurser , Artiklar, Litteratur

En blogg om:
Grafik, Kurser i grafik, akrylmåleri, artiklar, resor och litteratur om grafik:
Kvinnliga grafiker i Östergötland,

Carborundum monoprint

GrafikPosted by Agneta Östlund Sun, April 23, 2017 13:20:39

Titel: NorrLand. Teknik: Carborundum med två plåtar.

Efter en hel del sökande efter carborundum och med ett antal frågeställningar angående önskvärd grit, har jag nu experimenterat och kommit fram att jag kanske skulle ha beställt lite större storlek eller korn (eller vad man nu säger).

I alla fall, så visar bilden, dock lite mörkare och suddigare än vad verkligheten visar, ett grafiskt blad där jag använt mig av carborundum och de sojabaserade färgerna Akua Intaglio.

Det tog ett tag innan jag hittade den rätta färgen i bakgrunden. Det röda virrvarret kom till i sista momentet med tunna linjer. Färgen rann ut lite, så strecken blev inte alltigenom så tunna som jag från början trodde eller utgick ifrån. Däremot känner jag mig nöjd med bilden.









  • Comments(0)//blogg.agnetaostlund.se/#post78

Screen

GrafikPosted by Agneta Östlund Fri, November 25, 2016 11:22:22

En liten uppfriskningskurs i screenteknik i verkstaden på KKV Sörmland, Nyköping. Prova-på-kurs lördagen den 19 september 2016.

Det där med att lägga på schabloner - eller rättare sagt att beskikta en screenram med en ljuskänslig emulsion - har jag misslyckats med ett antal gånger. Antingen vinklar jag tråget lite fel så för mycket av emulsionen flyter ut, lägger på för mycket i tråget (vilket jag konstaterat med denna kurs), eller är för blygsam och lägger på för lite. Med andra ord så är det gamla mottot Lagom är bäst bäst.

Nu är det bara att börja om! Med nya beskiktade snygga, tunna och genomskinliga emulsionslager på screenväven.

Efter att tagit bort gamla beskiktade emulsionsförsök av stundtals tjocka, partiellt tunna, ojämna och halvfärdiga schabloner på ett antal mina screenramar.





  • Comments(0)//blogg.agnetaostlund.se/#post64

Monoprints

GrafikPosted by Agneta Östlund Fri, November 25, 2016 10:48:57

Nu har jag låtit pressen i ateljén gå med fullt tryck. Testat i en annan teknik med färgerna Akua Intaglio och Akua Kolor, samt Chine collé.

Det var väldigt kul. Vet inte hur många plåtar som jag förberedde. Några av dem blev helt misslyckade och fick göras annorlunda. De motiv som jag egentligen hade i huvudet funkade inte alls. Så det blev att rensa och bara låta känslan styra handen och fara iväg.

Resultatet blev flertalet producerade monoprints med inslag av sparsmakade färgstråk och eller med Chine collé.

Flera av dessa monoprints ingick i en separatutställning vid Stadshuset i Linköping.





  • Comments(0)//blogg.agnetaostlund.se/#post63

ImageOn, Riston, Nontoxic

GrafikPosted by Agneta Östlund Fri, August 28, 2015 09:30:20

Idag blir det ateljén och provtryckning.

Är rätt nyfiken på de plåtar som jag exponerade igår. Hur de blev. Innan belysningen kändes det bra att bara ta fram de färdiglaminerade plåtarna direkt, ur den svarta plasten. Lamineringen förberedde jag för ett antal veckor sedan på Krogen Amerika, åtta plåtar, som jag nu bara kunde påbörja jobbet direkt med. Planering är inte så dumt!

Den blå filmen är lite tunnare än den som jag arbetade med förra gången, och upplever den betydligt svårare att fästa på plåten. Speciellt vid kanterna. Något lättare blev det efter att ha sandpapprat underlaget, men filmen bråkar lite ändå. På de större plåtarna kan det bildas små blåsor eller veck som jag försöker släta ut - ibland förgäves.

Som det kan bli inom grafiken - allt samverkar. Verkstad, verktyg, papper, press, färger, tryckunderlag, teknik och motiv, vilket vi även nämner i vår kommande bok Kvinnliga grafiker i Östergötland.

Fungerar inte det ena eller det andra, så får man ställa om och arbeta efter de förutsättningar som finns. Så - nu tror jag mig hittat till att använda en viss sorts motiv i flerfärgstryck med denna teknik i riston, ImagOn.















  • Comments(0)//blogg.agnetaostlund.se/#post35

Fyrfärgstryck

GrafikPosted by Agneta Östlund Wed, December 03, 2014 22:42:49

Nu har jag avslutat några bilder i fyrfärgstryck. Jag råkade blanda ihop några plåtar som det egentligen inte var meningen - åtminstone inte i den ordningen.

Vid tryckning av fyrfärg brukar den första plåten eller färgen vara den ljusaste, som i det här fallet gult. Ovanpå den ljusa färgen trycks vidare magenta och sedan cyan. Vid sista momentet infärgas den mörkaste färgen på plåten, svart.

Nu föll det sig att jag i ett okoncentrerat ögonblick blandade ihop de enstaka plåtarna vid tryckningen. Det fick till följd ett helt annat resultat än vad jag tänkte mig från början. Jag fortsatte att blanda de olika plåtarna och erhöll nya kombinationer som jag tyckte blev lite intressanta. Så nu blev det en varierad upplaga istället.

Bilderna finns för närvarande på hemsidan - "Reflected reflection of Modern Housing Carl Liegen, Berlin".

Det var lite kul - men jobbigt!

Vilket bidrog till att jag fortsatte med ett annat motiv ytterligare i fyrfärg - även det i fotopolymergravyr som jag kallar "Yes".











  • Comments(0)//blogg.agnetaostlund.se/#post11