Agneta Östlund

Artikel om utställningen den 7 april Finspångs KonstföreningUtställningar

Posted by Agneta Östlund Mon, April 09, 2018 23:19:19

Länk till artikeln om utställningen hos Finspångs Konstförening, Bruksgatan 5

Utställningen pågår t o m lördagen den 21 april

http://www.kultursidan.nu/?p=35812



Finspångs KonstföreningUtställningar

Posted by Agneta Östlund Sun, April 01, 2018 12:13:02

Blog imageVälkommen till vernissage lördagen den 7 april mellan kl 13.00-15.00

Finspångs Konstförening



Feminism Now Los AngelesUtställningar

Posted by Agneta Östlund Mon, March 12, 2018 21:51:19

Blog image

Feminism Now - en utställning som fortsätter i Los Angeles med Krogen Amerika Grafikcentrum Linköping och Feminist Group i San Diego USA.

I maj månad 2018 kan utställningen ses på Grafiska Sällskapet i Stockholm.

Visual Art Exhibition by the Feminist Image Group, Shoebox Projects and Krogen Amerika. Opening reception: Sunday, February 25, 2018 3-6 p.m.On view: February 24 - March 11, 2018. Shoebox Projects, Los Angeles, 660 South Avenue 21

(Los Angeles, California) – Members of the San Diego Feminist Image Group, Shoebox Projects and the Swedish Group Krogen Amerika present artworks that explore multiple visions of what feminism is today, in the context of Southern California and Northern Europe. Artists address the complexity of gender equality through themes such as sexism, body image, class, race, politics, spirituality, domesticity, biology, and history.

This exhibition will travel to Stockholm, Sweden in May 2018.

The public is invited to attend the opening reception on Sunday, February 25, from 3-6pm at Shoebox Projects in the Brewery Arts Complex, Los Angeles. Artists will be present to engage the public.

The Feminist Image Group was formed in 2009. FIG is a coalition of San Diego visual artists who meet to discuss art, see exhibitions, and support one another in our careers. We work across many media, including drawing, painting, photography, sculpture, installation, digital media and performance. The group has had exhibitions at San Diego Mesa College, Art Produce Gallery, Hyde Gallery at Grossmont College, Art San Diego Artfair, and has an upcoming exhibition at the Women’s Museum of California.

“Krogen Amerika” is the name of a Swedish printmaking group in the region of Östergötland in Sweden. The group works out of a a red wooden house from 1704 in the very center of the Swedish city of Linköping. During the years, it has functioned as a private home, a local pub, and a meeting place for emigrants to America (hence the name of the house, “Krogen Amerika”). Now it is a fully functional printmaking studio and art gallery. This artist-run gallery and studio space is partly funded by the city of Linköping. About 20 artists work here, and also together manage the space, with the support from the local community. The gallery exhibits artists from all over Sweden. Krogen America has exhibited as a group at Norrköpings Museum, Östergötlands Museum, Grafiska Sällskapet, the Palo Alto City Hall, Odense Konsthall Danmark, Berlin Kunstfactor.

Participating Artists:

Agneta Östlund, Amy Paul, Ann Olsen, Anna Stump, Anna Zappoli, Anne De Geer, Åsa Kvissberg, Berit Hammarbäck, Bhavna Mehta, Bibi Davidson, Caroline Färnström, Catherine Ruane, Cathy Immordino, Cecilia Uhlin, Chenhung Chen, Christina Ruthger,, Cindy Zimmerman, Dani Dodge, Daphne Hill, Diane Williams, Dwora Fried, Emily Blythe Jones, Emily Wiseman, Erika Lizée, Ginger Rosser, Grace Gray-Adams, Hannah Johansen, Hasti Radpoor, Helen Redman, Irene Abraham, Isabelle Nilsson, Jane Szabo, Janice Grinsell, Jeanne Dunn, Jennifer Bennett, Jenny Treece Jorup, JJ L'Heureux, Judy Christensen, Kathi McCord, Kathleen Mitchell, Kathy Miller, Kathy Nida, Kim Niehans, Kit Aaboe, Kristine Schomaker, Lauren Carrera, Lena Möller, Lena Wiklund, Linda Litteral, Linda Rae Coughlin, Lisa Hutton, Marina Holmberg, Moya Devine, Nilly Gill, Nurit Avesar, Petrina Cooper, Pia Göransson-Lie, Prudence Horne, Randi Leirnes, Randi Matushevitz, Samantha Fields, Samuelle Richardson, Sheli Silverio, Stacie Birky-Greene, Stephanie Bedwell, Susan Amorde, Susan Osborn, Susan T. Kurland, Terri Hughes-Oelrich, Terrilynn Quick, Yasmine Diaz


https://shoeboxpr.com/2018/02/06/feminism-now-at-shoebox-projects-february-25-2018/

www.shoeboxprojects.com

https://www.facebook.com/shoeboxprojects/

https://fig-art.blogspot.com/




La Rochelle, FrankrikeResor

Posted by Agneta Östlund Fri, January 05, 2018 19:02:34

Söndag 4 juli lämnar vi Royan mot La Rochelle.Blog image

Fortfarande varmt. Närmare stekhett och olidligt skulle nog de flesta uttrycka det – de som befinner sig på land – men vi däremot, får lite svalka ute till havs när båten tar sig fram med vindens hjälp.

Jag ligger på fördäck och studerar fascinerat hur fören klyver vattenytan och lämnar efter sig ljudet av ett frustande, fräsande, brusande och kluckande vatten. Storseglet är uppe och spänner då och då sina sömmar mot vinden. Emellanåt kommer en och annan större våg och lyfter upp hela båten som för att puffa på - så den får en extra skjuts.

Tjugo meter under oss finns en botten och jag försöker föreställa mig hur den ser ut. Kanske lika bra att inte göra det. Kanske den bara är full av skräp och sopor istället för spännande bergsformationer med fiskar och blötdjur. Vi har tyvärr under resans gång stött på en hel del av den varan. Skräp alltså. Sopor – och mycket plast. Ibland har det varit omfångsrika gungande sjok av odefinierbara ämnen blandat med tång eller alger.

Under seglatsen skönjde vi en vattenpelare långt bort som dök upp med jämna mellanrum. Måste ha varit en val. Förmodligen på väg mot ett planktonrikt område. Någon timme senare siktade vi ett stim delfiner. Tyvärr kom de inte närmre, utan verkade fortsätta mot samma kurs som valen. Synd! Delfiner är så fantastiska däggdjur. Längtade efter att få se dessa härliga varelser simma ikapp med båten och titta på oss människor. Det är en fantastisk upplevelse!

Under färden kunde vi se ett antal konstiga byggnader längs strandlinjen. Betongbunkrar. När jag insåg att det var bunkrar från andra världskriget som låg där strategiskt utplacerade längs kusten, infinner sig en antydan av litenhet, och fastän det är så många år sedan, även en obehagskänsla. Det går inte ens att försöka föreställa sig de hemska upplevelser som hände här en gång.

Kl 19.00 anländer vi till staden La Rochelle i sydvästra Frankrike, Biscayabukten. Mellan städerna Les Sables d’Olonnes och Royan ligger denna stad som är en av Frankrikes största hamnstäder. Invånarantalet ligger runt 77 000.

Blog image

Vi hamnar som vanligt först vid hamnkontoret för att få oss en tilldelad plats vid marinan. Vad jag kan utläsa på franska finns det tre marinor. Vi befinner oss vid den största och relativt nybyggda marinan Les Minimes. Byggnationen påbörjades under 1970-talet och har under årens lopp uppgraderats. Planer för utökning till tusentals platser är tydligen på gång. Gamla marinan, Le Vieux Port har platser för cirka 400 båtar. Den nya marinan, Port-Neuf, som ligger lite utanför staden har ungefär 100 platser.

Blog image

Det är fullbelagt så vi lägger till vid bensinmacken precis nedanför hamnkontoret - i väntan på en plats. När vi njuter av solens sista minuter i sittbrunnen kommer en man fram till oss. Han är svensk och hade uppmärksammat vår båt med svensk flagg. Förmodligen tyckte han det var trevligt med att prata lite svenska och ville gärna höra om vår seglats och var vi kom ifrån. Själv hade han seglat runt i Karibien ett tag men berättade att det var inget märkvärdigt.

- Alldeles för varmt och ingen kultur, avslutar han samtalet med.

Väntan sträcker sig hela kvällen och natten men nästa morgon får vi besked om att vi har en plats inne i den gamla marinan, Le Vieux Port.

Kl 08.45 öppnas slussportarna till Bassin de Lazarat. Vi är förberedda. Vi vill inte gärna missa den här tiden. Man vet aldrig när nästa slussning kan påbörjas så vi är mer eller mindre först. Vi går in i kanalen för motor. Inloppet till staden är fantastisk. De två befästningstornen La Chaine och Saint-Nicholas från 1300- och 1400-talen flankerar slussen innan vi kommer in till marinan.

Blog image

När vi kommer in i hamnen och hittar vår plats, står det en del människor och tittar på när vi manövrerar båten och lägger till.

Ofta har jag känslan av att de människor som står där vid marinorna, när en tanke av att vi ska gå in med för hög fart eller misslyckas med att hoppa iland med tamparna, eller nåt liknande…typ. Men även denna gång går allting galant och smidigt till. Men så är det också sol med dagsljus och knappt någon vind eller underströmmar.

Mitt i smeten ligger båten. Vi kan knappast vara på en båt som ligger mer centralt till.

Blog image

La Rochelle med öarna Ré och Oléron var under andra världskriget ockuperade av tjugotusen tyska soldater, och var bland de sista att bli befriade i Frankrike. Från den 12 september 1944 möttes de allierade av ett starkt motstånd, och först den 7 maj 1945 kapitulerade tyskarna.

Under kriget byggde tyskarna en ubåtsbas där. Byggnaden finns kvar än idag och har varit med vid filminspelningar som Das Boot och Jakten på den försvunna skatten med Harrison Ford.

Blog image

La Rochelle har varit engelsk. Sen övergått till att vara fransk. Och sen engelsk igen, men då endast i några år under 1300-talet.

Blog image

Det är en charmfull stad med gamla anor. Jag tittar stundtals upp mot fasaderna och hittar en massa roliga, ibland skrämmande detaljer som inte längre finns i dagens arkitektur. Från de svalkande arkaderna som kantas av affärer med olika verksamheter hittar vi snart fram till en saluhall. Det är full kommers både utanför och inuti byggnaden. Vi går in och låter snålvattnet rinna vid åsynen av alla de musslor och ostron i varierade kvaliteter som exponeras på diskarna.

Blog image

Blog image

Från saluhallen fortsätter vi ut genom smågator där restaurangverksamheter förlängs in till små intagande prunkande bakgårdar. Framförallt utanför en restaurang upplyser en tavla, med skriven text av vit krita om L’assiette du Jour. Som aptitretare: ostron och ett glas vitt vin innan huvudrätten. Vi låter oss villigt ledas in av en leende servitris till just en sådan liten innergård för att testa dagens lockande erbjudande.

Blog image

Härligt egentligen att sitta så här utan tidspress och njuta av det franska vädret, med ostron och vin mitt på blanka dagen. Smått fascinerad av det franska vardagslivet studerar jag i smyg några kvinnor. Det franska språket ekar musikaliskt med sina typiska klanger och skorrande rrr. Av damernas yviga och uttrycksfulla gester blir jag nyfiken och försöker förstå vad som sägs – men min skolfranska räcker inte till. Tur det kanske.

Blog image

När vi besöker katedralen och står där i kyrkan hör vi dörrarna slamra till. Hårt. En man i 35 - 40 års åldern kommer mycket hastigt och brådstörtat in. Han går tvärt ned på ett knä med en hård duns. Gör korstecknet snabbt medan han mumlar en ramsa. Sen reser han sig plötsligt upp och går lika hastigt därifrån. Det blir tyst i hela katedralen. Han är borta. Bara ytterdörrarna som bryskt svänger fram och tillbaka. Flapp. Flapp. Flapp.

Blog image

Under de få dagar som vi är här hinner vi gå på konstmuseet, se lite mer av staden och besöka La Rochelle Aqvarium. Akvariet är även ett forskningscenter bland annat för havssköldpaddor som är internationellt skyddade. Intressant och väl värt ett besök.

Är det någon som minns namnet Jacques-Yves Cousteau? Den franske oceanografen och marinofficeren som vidareutvecklade akvalungan. Banbrytare inom dykning och fotografering under vatten. Han skrev böcker och producerade filmer om den undervattensvärld som han levde i och med. Flera av filmerna vann priser.

Som barn bänkade jag mig framför TV:n för att följa hans äventyr med fartyget Calypso och dess besättning.Tyvärr sjönk Calypso utanför Singapore år 1996 men finns numer att beskåda vid Maritime Museum i La Rochelle.

6 juli, ungefär vid 11-tiden på förmiddagen. Dags att lämna La Rochelle…Det är knappast någon vind att tala om och ett strålande solsken.

Blog image

Vi passerar Fort Boyard. Denna märkliga byggnad som ligger mitt i havet. Ingen ö eller mark omkring.

Här har Fångarna på fortet spelats in – och sänts inte bara i svensk TV – utan även vid flera olika televisioner i Europa. Fortets tjugo meter höga väggar är imponerande, men mest imponeras jag nog vid tanken av de tävlingsdeltagare som råka hamna i vattnet däruppifrån - när de inte lyckas med sin uppgift.

Text och foto: Agneta Östlund














Chantilly - spetsar, James Bond och hästarResor

Posted by Agneta Östlund Sun, December 17, 2017 22:38:51

Blog image

Chantilly…

Namnet låter historiskt, vackert och nobelt. En slående syn som löjligt nog, om man får säga så - faktiskt tar andan av en. Det är så vackert och anslående att man slås av sin egen litenhet som människa. Hur utsikten får en att känna en så stor, och bred känsla i bröstet av en bombastisk fullkomlighet. Utan kompromisser. Vad är tid egentligen? Den frågeställningen möter jag mig själv med - vid åsynen av denna sagolika omgivning som till synes stått stilla i vår tids tidspiral.

Man behöver inte vara minderårig för att få fantasin att gå igång över denna fantastiska vy. Vetskapen av att det inte längre byggs den här typen av byggnader upplevs platsen än mer unik.

Blog image

Det är söndag. En fin, varm och solig dag med mycket folk och bilar som rör sig på vägen längs vallgraven. Rörelserna synes dallra bort i soldiset. Allt ljud försvinner och jag ser bara slottet med dess byggnader och tillhörande flyglar. Vattnet som speglar slottet med tinnar och torn. Den stora flygeln där personalen sägs ha bott och längre bort en ännu mer storslagen byggnad – stallet.

Blog image

Jag kommer på mig själv med att spana över slottsgården för att se den franska noblessen spatsera runt i omgivningarna. I sina vackert infärgade pompösa sidenkreationer från tidigt sjuttonhundratal, vandra omkring och småfnittrandes konversera sina uppvaktande kavaljerer, eller utbyta aritokratiskt skvaller.

Inget av dessa syner framträder dock. En ilsken tuta avbryter mina fantasier. Trots uppvaknandet upplever jag en bekant känsla och synen där jag står på höjden med den franska trädgården bakom mig, får mig att tänka ”här har jag varit förut”. Dejá vu! Oj, reinkarnation existerar alltså. Här är beviset…tills jag i min inre syn ser Roger Moore och Christopher Walken. Stopp. Igenkänning av flera byggnader. Stopp. James Bond. Stopp. Och så ett Aha! Här inspelades filmen ”Ur Dödlig synvinkel” kommer jag på efter ett tag.

Blog image

Inte bara James Bond, sagoböcker eller illuminerade böcker av bröderna Limbourg dyker upp i samband med namnet Chantilly. Utan även spetsar. Alltså knypplade spetsar.

Chantilly Lace. Under 1600-talet rönte försäljningen av spetsarna stor framgång - mycket tack vare grevinnan Longuevilles stöd och beskyddarskap samt kommersen och närheten med och till Paris. Spetsarna kom att bli högsta mode under Louis XV och Louis XVI. Under franska revolutionen 1789 slutade tillverkningen plötsligt, då spetsknypplerskorna avrättades. Oavsett om de var arbeterskor så sammanlänkades de dessvärre till den franska aristokratin.

I början av 1800-talet blåste Napoleon I nytt liv i tillverkningen av spetsarna igen, men då förlades produktionen i Normandie, Bayeux.

Kanske inte lika nobelt men igenkännande plingar rockandrollåten från femtiotalet ” Chantilly lace” – Chantilly lace and a pretty face. And a pony tail a hangin' down…

Blog image

Pony tail, får mig att tänka på hästar. Hästar fanns det gott om här en gång, och var införlivade i den tidens transportsystem, eller logistik.

Hästar brukar få vila sig och bo i stall. Det grandiosa stallet i Chantilly byggdes enligt legenden, av Louis Henry, hertigen av Bourbon, som trodde att han skulle återfödas som häst, och gav arkitekten Jean Aubert uppdraget att bygga ett stall värdigt hertigens syn på sig själv och sin ställning i samhället.

Blog image

Inte så långt från stallet finns hästkapplöpningsbanan eller hippodromen med tillhörande åskådarläktare. Här lär tävlingen L’Arc de Triomphe ha gått av stapeln för första gången år 1920.

Slottet har under modern tid lånat sina omgivningar till framföranden som till popgruppen Pink Floyd, flera famösa bröllop, musikvideos samt ännu en film – Vatel. En, enligt mitt tycke, en bra och finstämd kostymfilm med Gerard Depardieu som gör rollen av en trovärdig och ödmjuk maître du hotel, som sägs ha tagit livet av sig efter att troligtvis ha serverat en dålig fiskrätt år 1671 tillägnad Louis XIV.

Blog image

Text och Foton: Agneta Östlund




























Utställning Konst för allaÖvrigt, tidningar, info mm

Posted by Agneta Östlund Sun, December 03, 2017 10:34:43

Artikel om utställning Konst för alla i Norrköping:

Konsttorg. Den stora entréhallen hos IOGT-NTO i f.d. Matteusgården har blivit konstgalleri denna vecka. 22 östgötska konstnärer deltar i utställningen ”Konst åt alla”.

Sänkta trösklar ska bjuda in en ny publik

NORRKÖPING Konst hela veckan lång. 22 etablerade östgötska konstnärer deltar när IOGT-NTO omvandlar sin stora hall till pop up-galleri under slagordet ”Konst åt alla”. Med utställningen kan både konst och arrangör nå ny publik.

Läs mer via länk:

http://www.kultursidan.nu/?p=33523


Utställningen varade mellan den 12 - 19 november 2017


Stadsmuseet, Brodera MeraArtiklar av Agneta Östlund

Posted by Agneta Östlund Sun, December 03, 2017 10:26:28

Klipp bort det som är fult!”

RECENSION/NORRKÖPING Modernt och uppseendeväckande och ett nytt sätt att sy när det begav sig. Mönster från 1950 -60-talen möter Täcklebo Broderiakademis nyproducerade alster på Norrköpings Stadsmuseum. Broderiet som konstnärligt uttryck.

Längs fönsterväggen i Färgerisalen står montrarna. Varje monter innehåller flera broderimönster. Uppsydda och med färger från mitten av 1900-talet. Med titlar som Citron, Kråkslott och Tuppar för att nämna några.

Vid de stora industrifönstren hänger genomskinliga tygstycken med kortfattad tryckt information om formgivarna: Elsa Agélii, Satu (Saga) Carlsten, Ingrid Dessau, Ingrid Franzén, Kerstin Gavler, Inge Britt Gustafsson, Raine Navin, Ingrid Palm, Gunilla Schildt Stuart, Ingrid Skerfe-Nilsson samt Birgitta Werner-Johansson.

Ljusår från monogramsömnad med korsstygn på hemtextilier eller bonader. Broderiakademin bjuder på fritt skapande i sömnad med inslag av mixed media.

Mer text samt foton finns att se enligt länk:

http://www.kultursidan.nu/?p=33505

Brodera mera, KonstutställningUtställning vid STADSMUSEET i Norrköping

21 oktober 2017 – 25 februari 2018

Utställningen är ett samarbete med Östergötlands museum, Täcklebo Broderiakademins lokalgrupp i Östergötland, Östergötlands Hemslöjd och Folkuniversitetet.

LITTERATUR
Broderier från 50- och 60-talen författare Ann-Sofie Svansbo
Vatten och Öken, författare Elsa Agélii



Helgkurs i grafikKurser

Posted by Agneta Östlund Tue, November 14, 2017 17:32:35

Blog image

Grafikkurs i Plast, Kartong och Akua Inks

Den sista helgen i oktober var jag kursledare i grafik på Grafiska galleriet i Norrköping.

De flesta var helt nybörjare, en deltagare däremot hade tidigare erfarenhet av att trycka som deltagare vid nån annan av mina kurser i grafik vid Senioruniversitetet.

Det tar alltid sin lilla tid med att starta upp. Först med själva tekniken och sen vilken bild man vill skapa. Ibland brukar det bästa vara att kanske inte tänka så mycket på bilden i början. Det enkla brukar vara det bästa. Det är först när det första trycket går genom tryckpressen och filten lyfts bort från plåten, som slanten trillar ned och ett ljus tänds (bokstavligen talat).

Blog image

Sen tillkommer lite mer kunskaper pö om pö om hur infärgningen kan göras och varieras. Så många möjligheter. Så många kombinationer.

Den andra dagen, på söndagen, blev det full aktivitet. Alla deltagare är väldigt koncentrerade och förberedda. Flera plåtar på gång, flerfärgstryckning och större storlekar. Framförallt så var det väldigt trevligt att uppleva att alla samsades med att trycka flera av varandras plåtar samtidigt i pressen.

Som på räls.

Blog image

På den sista bilden visas de flesta av verken som producerades denna helg.