Agneta Östlund

Utställning Konst för allaÖvrigt, tidningar, info mm

Posted by Agneta Östlund Sun, December 03, 2017 10:34:43

Artikel om utställning Konst för alla i Norrköping:

Konsttorg. Den stora entréhallen hos IOGT-NTO i f.d. Matteusgården har blivit konstgalleri denna vecka. 22 östgötska konstnärer deltar i utställningen ”Konst åt alla”.

Sänkta trösklar ska bjuda in en ny publik

NORRKÖPING Konst hela veckan lång. 22 etablerade östgötska konstnärer deltar när IOGT-NTO omvandlar sin stora hall till pop up-galleri under slagordet ”Konst åt alla”. Med utställningen kan både konst och arrangör nå ny publik.

Läs mer via länk:

Utställningen varade mellan den 12 - 19 november 2017

Stadsmuseet, Brodera MeraArtiklar av Agneta Östlund

Posted by Agneta Östlund Sun, December 03, 2017 10:26:28

Klipp bort det som är fult!”

RECENSION/NORRKÖPING Modernt och uppseendeväckande och ett nytt sätt att sy när det begav sig. Mönster från 1950 -60-talen möter Täcklebo Broderiakademis nyproducerade alster på Norrköpings Stadsmuseum. Broderiet som konstnärligt uttryck.

Längs fönsterväggen i Färgerisalen står montrarna. Varje monter innehåller flera broderimönster. Uppsydda och med färger från mitten av 1900-talet. Med titlar som Citron, Kråkslott och Tuppar för att nämna några.

Vid de stora industrifönstren hänger genomskinliga tygstycken med kortfattad tryckt information om formgivarna: Elsa Agélii, Satu (Saga) Carlsten, Ingrid Dessau, Ingrid Franzén, Kerstin Gavler, Inge Britt Gustafsson, Raine Navin, Ingrid Palm, Gunilla Schildt Stuart, Ingrid Skerfe-Nilsson samt Birgitta Werner-Johansson.

Ljusår från monogramsömnad med korsstygn på hemtextilier eller bonader. Broderiakademin bjuder på fritt skapande i sömnad med inslag av mixed media.

Mer text samt foton finns att se enligt länk:

Brodera mera, KonstutställningUtställning vid STADSMUSEET i Norrköping

21 oktober 2017 – 25 februari 2018

Utställningen är ett samarbete med Östergötlands museum, Täcklebo Broderiakademins lokalgrupp i Östergötland, Östergötlands Hemslöjd och Folkuniversitetet.

LITTERATUR
Broderier från 50- och 60-talen författare Ann-Sofie Svansbo
Vatten och Öken, författare Elsa Agélii

Helgkurs i grafikKurser

Posted by Agneta Östlund Tue, November 14, 2017 17:32:35

Grafikkurs i Plast, Kartong och Akua Inks

Den sista helgen i oktober var jag kursledare i grafik på Grafiska galleriet i Norrköping.

De flesta var helt nybörjare, en deltagare däremot hade tidigare erfarenhet av att trycka som deltagare vid nån annan av mina kurser i grafik vid Senioruniversitetet.

Det tar alltid sin lilla tid med att starta upp. Först med själva tekniken och sen vilken bild man vill skapa. Ibland brukar det bästa vara att kanske inte tänka så mycket på bilden i början. Det enkla brukar vara det bästa. Det är först när det första trycket går genom tryckpressen och filten lyfts bort från plåten, som slanten trillar ned och ett ljus tänds (bokstavligen talat).

Blog image

Sen tillkommer lite mer kunskaper pö om pö om hur infärgningen kan göras och varieras. Så många möjligheter. Så många kombinationer.

Den andra dagen, på söndagen, blev det full aktivitet. Alla deltagare är väldigt koncentrerade och förberedda. Flera plåtar på gång, flerfärgstryckning och större storlekar. Framförallt så var det väldigt trevligt att uppleva att alla samsades med att trycka flera av varandras plåtar samtidigt i pressen.

Som på räls.

Blog image

På den sista bilden visas de flesta av verken som producerades denna helg.

Konst åt allaUtställningar

Posted by Agneta Östlund Mon, November 13, 2017 22:34:24

Samlingsutställning med vernissage den 14 november kl 13.00

IOGT/NTO lokal på Norra Promenaden 108 i Norrköping.

Utställningen är en del i Riksföreningen Våra gårdar, Folkets hus och Parker samt Bygdegårdarna att erbjuder medlemmar att uppleva konst. Föreningarna anordnar liknande Konst åt alla utställningar i hela Sverige.

Konstnärer: Fredric Ilmarson, Christofer Dahlby, Caroline Färnström, Cecilia Uhlin, Berit Hammarbäck, Jonny O Grundström, Åke Bjurhamn, Anneli Lindberg, Hasti Radpour, Stefan Teleman, Jimmy Gustafsson, Camilla Lothigius, Björn Svensk, Helena Forsberg, Amjad Altaayyar, Agneta Östlund, Cristina Ruthger, Randi Leirnes, Thomas Edetun, Isabel Cantzler, Bo Olls, Lena Wahlstedt

Utställningen pågår till den 19 november.

Les Sables d'Olonne och segelraceResor

Posted by Agneta Östlund Fri, September 29, 2017 18:18:11

Början av juli.

Kl 13.05 Lunchdags. Till havs. Vi gör 6 – 7 knop och ned till botten är det cirka trettio meter. Någonstans längs den franska atlantkusten. Vädret är strålande, minst sagt. Vi är på väg mot Les Sables d’Olonnes. En typisk fransk semesterort med långa fina sandstränder.

Vid femtiden på eftermiddagen glider vi in till gästhamnen. Vi står och stampar med båten ett tag innan vi upptäcker hamnkaptenens gummijolle som kommer oss till mötes, för att dirigera oss till lämplig plats. Det är stort. Många båtar samsas om ytorna. På håll ser det nästan ut som om båtarna ligger mellan husen. Upptäcker synvillan när vi närmar oss marinan i och med att vi åker längs en kanal mitt i bebyggelsen.

Blog image

Färjor trafikerar den närliggande staden Le Chaume och marina Porte Olona.

Vart fjärde år, i november månad, utgår segeltävlingen Vendée Globe från denna stad. Namnet har den fått från det departement som staden ligger i. Reglerna är att man ska segla solo och non-stop runt jorden, utan reservdelar och utan någon som helst assistans. Båtarna brukar vara mellan 50 till 60 fot långa. Tävlingen påbörjas och avslutas i Les Sables d’Olonne. Första racet startade 1989.

Rutten går längs Afrikas sydspets, förbi Australiens och Nya Zeelands sydkuster, vidare förbi Kap Horn i Sydamerika, och sen nordlig kurs mot Europa och startmålet. Cirka tre månader är deltagarna utlämnade helt till sig själva.

Materiella skador, medicinska orsaker, dödsfall och en del försvinnanden har tyvärr inträffat. Ungefär hälften av deltagarna tvingas avbryta. Med andra ord så är det en väldigt tuff segeltävling.

Blog image

På kvällen hittar vi en restaurang nära hamnen. Moules marinières.

Jag skulle kunna säga att på varenda stopp längs den bretagniska kusten har vi slurpat i oss utsökta blåmusslor. Jag som vanligen inte är så förtjust i blåmusslor. Men här – smakar de gudomligt! Och det i en månad som juli. Varje gång har det serverats en mindre portion pommes frites till musslorna - på franskt vis.

Vi sitter tillsammans med ett stort hitrest sällskap från Angers och njuter av maten, ett gott franskt vin, och en kvällssol som gärna vill fortsätta skicka sina hälsningar till oss, där vi sitter utomhus på trottoaren och ser ut över alla båtar.

Klockan 22.45 är vi tillbaka på båten igen. Efter en liten incident. Grinden till marinan var låst. Det löste sig med att en av oss (inte jag) klättrade över och öppnade grinden från andra sidan. Tur att det gick att låsa upp på andra sidan - det är inte alla marinor som har en sån anordning.

Söndag 4 juli.

Vaknar till ännu en varm dag med strålande sol och blå himmel. Innan vi ska iväg igen tar jag en promenad. Längs kajkanten finns en del affärer. Utanför en tobaksaffär ligger en schäferhund. Inte en muskel eller öra rör sig på hunden när ägaren går omkring och dammsuger lokalerna. Däremot konstaterar den mina rörelser när jag går förbi honom eller henne, och öppnar ena ögat lite för att kolla in läget - hunden ligger dock lugnt kvar.

Under tiden har de andra putsat och fejat lite. Fyllt på med färskvatten, spolat av däcket och tydligen sofforna i salongen också…nej, det var liksom inte meningen. En lucka som glömts bort stod tydligen öppen och släppte in en större vattenmängd innan upptäckten gjordes..

Bra då - att vi har tur med vädret!

Under samma tak, Östergötlands Museum LinköpingUtställningar

Posted by Agneta Östlund Thu, September 21, 2017 11:25:55

Glad över besked att jag blivit utvald med två verk i den jurybedömda utställningen Under samma tak.

Utställningen arrangeras av Östgöta Konstförening i samarbete med Östergötlands Museum i Linköping samt Skådebanan och Hemslöjden i Östergötland.

Utställningen pågår under tiden den 21 oktober till den 11 mars 2018.

Royan - Notre Dame, Guide Michelin och DepardieauResor

Posted by Agneta Östlund Thu, September 21, 2017 11:14:15

Blog image

Det är sen eftermiddag. Den varmaste timmen på dagen. Den timme som sydeuropéer tar en lunch i lugn och ro eller en liten vila. Men inte vi. Svettdropparna rinner nedför nacken, ryggen och knävecken och jag bannar mig själv över att ha glömt att ta med tillräckligt med vatten. Vi letar efter en restaurang som är omnämnd i Guide Michelin inför kvällens middag.

Det känns som om vi bara går och går. Fyra personer spanar intensivt efter någon upplysande skylt. Gatunamnet är rätt och den diskreta pilen för några hundra meter sedan, visade rakt fram. Men sedan...ingenting! Så då borde vi vara på rätt väg. Väl? Efter ett tag hittar vi äntligen restaurangen. Med en diskret skylt som upplyser: “Stängt. Öppnar åter i augusti.”

Vi kom hit vid lunchtid från en gästhamn utanför Bordeaux. Det första som syntes redan från långt håll, och som stack upp ur den låga bebyggelsen var en grå, märkligt formad byggnad, katedralen i Royan.

I gästhamnen blir vi snabbt emottagna av en uniformerad man i en gummijolle. Han kommer från hamnkontoret, vinkar ned två av oss för att hänga med i den rangliga båten för att åka till hans kontor och visa upp alla nödvändiga papper för båten, våra pass mm.

Blog image

Royan ligger längs Atlantkusten mellan städerna La Rochelle och Bordeaux. Invånantalet är cirka tjugotusen.

Jag upplever staden som lite märklig. Inga direkt äldre hus eller fastigheter som det brukar vara i andra städer. Här existerar en låg, men modern bebyggelse. Längs Le Front de Mer finns influenser från bland annat arkitekterna Le Corbusier, Oscar Niemeyer och Lucia Costa med en mix av klassisk Art Deco och brasiliansk arkitektur. Vita fasader som bryts av med färger i rött, blått och gult. Lite Bauhaus känsla...

Staden är omgärdad av fantastiska sandstränder och på håll ser jag tre personer göra nån slags Qui gong eller Tai chi. Eller kanske nån egen variant av dom båda.

Blog image

Senare läser jag att hela staden blev helt sönderbombad under andra världskriget. Och tusentals människor dödades. De flesta civila. Här och var i staden ser man gatunamn som, Boulevard du 5 janvier 1945. En påminnelse och hågkomst över krig, dess offer och efterverkningar. Efter andra världskrigets slut ingick staden i ett återuppbyggnadsprogram som påbörjades i början av 1950-talet.

Men den märkligaste byggnaden är helt klart kyrkan. L’église Notre Dame. Byggd i betong. Det går inte att undgå den.

Efter att den gamla kyrkan blev förstörd under kriget så bestämde de styrande i staden att återuppföra kyrkan - men nu något nytt och helt annorlunda. Gärna spektakulärt och ambitiöst. Och det kan man helt klart hålla med om.

Dess elliptiska form, materialet i betong och den grå färgen väcker uppmärksamhet och nyfikenhet. Fönstren, minutiöst hopsatta av små färgade glasbitar till närmast gigantiska fönsterpartier silar solljuset inomhus och förvandlar glasbitarna till skimrande, fantastiska ljusspel över golv, väggar och besökare. Det tog tre år att bygga den och rymmer 2000 personer. År 1958 stod den klar.

Kyrkan har blivit klassad som byggnadsminne 1988.

Blog image

Vid ett tillfälle hemma i Sverige går jag på bio för att se en fransk film, Mammuth (Den siste Mammuten), med Gerard Depardieu. Här får man se Depardieu åka kors och tvärs genom den franska landsbygden på en motorcykel, för att besöka fd arbetsgivare – och så får jag se sekvenser av L’église Notre Dame i Royan. Det tyckte jag var behållningen av den filmen.

Stadens saluhall väcker även den intresse med sina rundande ovala former och, som kyrkan, byggd i samma system: Laffaille (av Ingenjör Bernard Laffaile). Också den byggd i betong. Byggår 1955.

Vår förväntade supermåltid på en Guide Michelin restaurang fick ett annat avslut. Inte så långt från gästhamnen, vid Le Front de Mer avnjöt vi istället en god trerättersmiddag. Med en betydligt humanare slutnota.

Några länkar:

Regn över Milano. Och mässorResor

Posted by Agneta Östlund Fri, August 18, 2017 20:28:07

Blog image

Ett massivt och intensivt strilande regn slår mot bussens vindruta. Torkarbladen hinner knappt med. Mellan vindrutetorkarnas tunga arbete och den grå gardinen av vatten skymtar jag en bil med hög hastighet köra om bussen.

Bilens röda bromsljus lyser plötsligt igenom allt det grå. Sen börjar bilen vandra från sida till sida för att snurra okontrollerat över den italienska motorvägens båda körfält.

-Mama mia, eller nåt liknande hör jag från busschauffören medans han saktar ned farten. Och jag hinner tänka att: ”Oj, oj - nu smäller det. Vi kommer att krocka”!

Mina tankar mal till början av denna dag. Några timmar före, stod jag vid centralstationen och väntade på flygbussen till Linate. Massor av folk. Och ett hårdhänt armbågande och trängsel gjorde det omöjligt att ta sig upp på bussen. Stå i kö? Gå upp i bussen i tur och ordning? Inte en chans. Den som tränger sig mest, och är tuffast kommer på.

Och där stod jag. Kvar på centralstationen med två missade avgångar till flygplatsen. En vänlig medpassagerare erbjuder sig att hjälpa mig vid nästa buss. Så att även jag kan komma iväg. Tur att jag var ute i väldigt god tid. Och det gjorde han. Hjälpte mig. annars hade jag väl stått där än.

Så nu sitter jag här... på en buss - som med all sannolikhet kommer att krocka med en vattenplanande bil. I Italien. Av alla ställen.Men så helt plötsligt ser jag genom den stora rutan hur bilens förare verkar få kontroll över sin bil. Kanske tack vare att det var en Volvo…Puh!

Bussen svänger nu av vid avfarten mot flygplatsen, med en konstant avtagande hastighet. För att till slut dö ut helt. Det här är inte sant!

Fel på bussen...

Den här händelsen inträffade när jag var på mässan i Milano i slutet av 1990-talet. Lite småkymigt att med facit i hand veta att bara något år senare inträffar en katastrof på denna flygplats. Har för mig att ett litet privatflygplan gick ned för landning utan att ha fått ok från tornet, och kraschade med det stora passagerarplanet. De flesta passagerarna var från Sverige som hade besökt just Milanomässan.

Vid den tiden hade jag en belysningsagentur och medverkade ofta tillsammans med huvudproducenterna vid olika mässor runt om i Europa: Köln, Frankfurt, Milano och Stockholm. Linate tror jag var just bara den gången med den felande bussen och vattenplaningen. Övriga gånger var från Malpensa.

Vid Milanomässan kommer jag speciellt ihåg en nyanställd vid det italienska företaget. En ung italienare som bara pratade och pratade. Han gjorde ingen ansats till att ta emot de kunder som kom till den gigantiska montern. Han satt helt lugnt på en stol och drack espresso efter espresso. Kollegerna gav honom minst sagt många gliringar och visade öppet sin förundran över varför han överhuvudtaget hade blivit anställd.

Och så plötsligt fick han fart! Studsade upp som ett jehu och satte kurs som en missil mot sitt mål - några japaner som studerade armaturerna. Med en elegant huvudbugning började han visa de långväga besökarna runt – medan han hemtamt konverserade på snabb, flytande japanska.

Alla arbetskollegor, agenter och distributörer, ja, alla som befann sig i montern fick långa ansikten.

Sen fick han inga gliringar mer.